PAINTINGS

Royle's most recent paintings show her searching for a more abstract language with which to portray the character of her garden and the individual plants and trees that live there. Instead of the more figurative and recognisable compositions of earlier works, we see much looser horizontal washes of colour, often made with a roller which carries the paint unevenly, and interwoven with delicate streaming lines that echo the pattern of branches and swathes of colour that Royle has created in her garden. These supple, almost floating lines hang on the canvas or paper like the twisting tendrils and stems that meet and mingle in the garden landscape.

These new works are more minimal and restrained like a gentle evocation of photosynthesis and the quietness of growth. There is nothing loud or crying for attention in them, instead muted layers, some almost imperceptible, of paint and plant-made charcoal that leave their authentic traces.

As Royle's garden matures and fills with foliage and flowers, her paintings seem to empty; as if she takes off as much as she puts on. There is a very subtle layering of lines and colours like threads distilled and refined from years of watching the garden evolve. As the edges of the garden become less distinct, allowing wild woodland species to settle amongst the cultivated ones, Royle's painting follows suit, becoming freer and less constrained by figurative representation and recording. The garden loosens it's boundaries and Royle's painting is untied; set free to wander and to explore new forms, movements and materials.

PITTURA

Le più recenti opere pittoriche della Royle testimoniano la sua ricerca verso un linguaggio più astratto con cui rappresentare il suo giardino e le singole piante che vi abitano. Invece delle composizioni più figurative e riconoscibili, proprie dei lavori precedenti, adesso emergono ondate di colore orizzontali molto più libere: queste sono spesso realizzate con un rullo che distribuisce la vernice in modo non uniforme e si intrecciano con alcune delicate linee di colore sgocciolato, le quali riecheggiano il pattern dei rami e della struttura cromatica che la Royle ha creato nel suo giardino. Queste linee flessibili, quasi fluttuanti, si appoggiano alla tela o alla carta come fanno i tralci e i fusti intrecciati che si incontrano e si mescolano nel paesaggio del giardino.

Queste nuove opere sono più minimali e contenute, come se si trattasse di una dolce evocazione della fotosintesi e della quiete propria della dimensione della crescita. All’interno di queste non si trova niente di rumoroso o un particolare che richiami l’attenzione: appaiono invece strati attenuati, alcuni quasi impercettibili, di vernice e di carboncino di origine vegetale che lasciano le loro tracce autentiche.

Man mano che il giardino della Royle matura, riempiendosi di foglie e di fiori, le sue pitture tendono a svuotarsi: è come se l’artista togliesse tanto quanto riversa. C'è un sottile strato di linee e di colori, come fili distillati e raffinati grazie agli anni trascorsi osservando l'evoluzione del giardino. Man mano che i margini del giardino diventano meno distinti, permettendo alle specie selvatiche del bosco di stabilirsi tra quelle coltivate, anche la pittura della Royle segue questo esempio, diventando più libera e meno legata ai vincoli della rappresentazione figurativa. Il giardino allenta i suoi confini e la pittura della Royle si divincola: viene lasciata libera di vagare e di esplorare nuove forme, movimenti, texture e materiali.

Untitled Clay, wisteria ash, gum arabic and acrylic on watercolour paper 77 x 57 cm

Untitled Wisteria ash, fig and date palm charcoal with acrylic on canvas 92 x 92 cm

                                      Untitled                             Clay, fig and wisteria charcoal, wisteria ash, gum arabic, acrylic on canvas 150 x 100 cm

Untitled Clay, wisteria ash, fig charcoal and acrylic on canvas 92 x 92 cm

Untitled Fig, wisteria charcoal, clay, wisteria ash, acrylic and oil pastel 219 x 110 cm

Untitled Fig charcoal, wisteria ash and acrylic on watercolour paper 77 x 57 cm

Untitled Fig charcoal and gum arabic and water colour on paper 77 x 57 cm

                                                                       Untitled                                                                              Clay, fig charcoal, ground river stone and acrylic on paper 77 x 57 cm    

Untitled

            Clay, wisteria, fig and date palm charcoal with acrylic on canvas 92 x 92 cm

Previous
Previous

Studio Visit

Next
Next

Works on Paper