SCULPTURAL WORKS

      

These intriguing and fragile pieces combine different processes in Royle’s practice.  Once again all the materials are sourced from her garden. Some elements, like the earth and the desiccated fruits are preserved in their dryness after months of careful dehydration in the studio.  Others are fixed in their form by the burning action of pyrolysis which transforms wood and plant material into lightweight black carbon or charcoal.  These intensely blackened objects, transformed by fire, are perilously breakable and require a more solid means of support, so Royle has created a series of hand-made paper plinths in soft natural colours to accommodate and sustain the extreme fragility of these scorched fruits, stems and leaves.  The small moulded plinths provide a collection of more linear and geometric bases which integrate with, and work in contrast to the exquisite rounded and sensual natural forms that Royle selects from her garden. The dark carbonised figures, like three-dimensional silhouettes, no longer contain any moisture or living cells,  but are nevertheless still recognisable as figs, quinces, leaves and branches; suspended in the parched and precarious state which exists just before a thing collapses into ashes.

In any garden death and decay are both riches and alchemy providing nourishment and reproduction for seasonal growth. In Royle’s garden too, flowers and fruits, leaves and branches will all eventually fall, disintegrate and return to the earth, but with these fired and wizened pieces Royle has discovered a way to halt the inevitable action of organic decay and also to bring it to our attention.  Natural processes and Royle’s own studio practice come together in these works with clods of earth, dried roots, wild clay, paper pulp and charcoal which this time, is not used as a drawing material but as the pitch-black protagonist in a series of sculptural compositions. Coal-black and bone-dry the carbonised pieces are like charred fossils which defy decomposition and therefore time.

OPERE SCULTOREE

Queste intriganti e fragili opere combinano diversi processi nella pratica artistica di Royle. Ancora una volta, tutti i materiali provengono dal suo giardino. Alcuni elementi, come la terra e i frutti essiccati, sono conservati nella loro secchezza dopo mesi di attenta disidratazione nello studio. Altri sono fissati nella loro forma dall'azione di combustione della pirolisi, che trasforma il legno e il materiale vegetale in carbone nero e leggero. Questi oggetti intensamente anneriti, trasformati dal fuoco, sono estremamente fragili e richiedono un supporto più solido. Per questo motivo, Royle ha creato una serie di piedistalli in carta fatta a mano, dai colori naturali e delicati, per accogliere e sostenere l'estrema fragilità di questi frutti, steli e foglie bruciati. I piccoli piedistalli modellati forniscono una collezione di basi più lineari e geometriche, che si integrano e contrastano con le forme naturali squisite, arrotondate e sensuali che Royle seleziona dal suo giardino.

Le scure figure carbonizzate, simili a silhouette tridimensionali, non contengono più alcuna traccia di umidità o cellule viventi, ma sono comunque riconoscibili come fichi, mele cotogne, foglie e rami; sospese in uno stato arido e precario, che esiste appena prima che un oggetto collassi in cenere.

In ogni giardino, morte e decadimento sono al tempo stesso ricchezze e alchimia, fornendo nutrimento e riproduzione per la crescita stagionale. Anche nel giardino di Royle, fiori e frutti, foglie e rami alla fine cadranno, si disintegreranno e torneranno alla terra, ma con queste opere essiccate e bruciate, Royle ha trovato un modo per arrestare l'inevitabile azione del decadimento organico e per portarlo alla nostra attenzione. I processi naturali e la pratica dello studio di Royle si fondono in queste opere, che utilizzano zolle di terra, radici essiccate, argilla selvatica, polpa di carta e carbone, che questa volta non viene usato come materiale da disegno, ma come protagonista nero pece in una serie di composizioni scultoree. Neri come il carbone e secchi come l'osso, i pezzi carbonizzati sono come fossili che sfidano la decomposizione e, quindi, il tempo.

Black Fig

Carbonised fig, fig paper and clay

15 x 7 x 7 cms

Leaf

Carbonised fig leaf and clay

20 x 15 x 15 cms

Black Quince

Fig and fig charcoal paper and Carbonised Quince

25 x 25 x 12 cms

Five Figs

Carbonised figs, Earth and fig paper

10 x 39 x 5 cms

Fig Resting

Carbonised fig, clay and fig and earth paper

11 x 10 x 10 cms

Fig and Earth Elements

Carbonised Fig, and earth, earth and fig paper

22 x 7 x 6 cms

Uprooted

Earth, carbonised walnut seedling on wood

15 x 25 x 17 cms

Earth Element

Earth, fig paper, carbonised wood, stone dried figs on wood

7 x 81 x 10 cms

Fallen

Earth and dried fig

12 x 8 x 8 cms

Previous
Previous

Life Cycle Drawings