BOTANICAL DRAWING

These drawings are meticulous records of the trees and plants that grow in Royle’s garden or that catch her eye elsewhere. She selects her subject, takes photographs and brings specimens back to the studio where she can observe and absorb, focus and form a relationship with the subtle and minute details of colour and form which each plant reveals to her. This careful visual and tactile contemplation of each subject enables Royle to make intricate pencil studies that celebrate the plant’s exquisite organic forms; rough bark, hanging branches and an infinite variety of tiny leaf, flower and stem structures. There are no tricks involved, just the confidence of a fluid hand and a loving, discerning eye working together to make balanced compositions which are elaborate and restrained and reveal a remarkable range of tonalities and texture. Hundreds of gentle graphite strokes and abstract marks weave together to create an intensely sensitive and harmonious final image on pristine white paper.  These drawings ask us to look more deeply at the extraordinary rhythms and vitality of the plant world and to wonder at the infinitely subtle shapes and shades that surround us in the natural world.

                                                                          DISEGNO BOTANICO

Questi disegni sono meticolosi registri non solo degli alberi e delle piante che crescono nel giardino delle Royle, ma anche di tutti quei corpi vegetali che catturano la sua attenzione ovunque lei si trovi. L’artista seleziona il suo soggetto, scatta alcune fotografie e infine porta i campioni nel proprio studio, dove può osservarli, assorbirli, concentrarsi e creare un rapporto con i sottilissimi dettagli riguardanti il colore o la forma che ogni pianta contiene. Questa attenta contemplazione visiva e tattile di ciascun corpo vegetale consente alla Royle di realizzare intricati studi a matita che celebrano le squisite forme organiche della pianta: le cortecce ruvide, i rami pendenti e una varietà infinita di minuscole foglie, fiori e strutture dei fusti. Non ci sono trucchi: soltanto la fiducia di una mano fluida che lavora insieme a un occhio amorevole e discernente per creare una serie di equilibrate composizioni, le quali vengono elaborate e contenute per rivelare una notevole gamma di tonalità e di texture. Centinaia di gentilissimi tratti di grafite e di segni astratti si intrecciano per creare, su una base di immacolata carta bianca, un’immagine finale, profondamente sensibile e armoniosa. Questi disegni ci chiedono di osservare più in profondità tutti quei ritmi straordinari e la vitalità propri del mondo vegetale, e di meravigliarci delle migliaia di forme e delle sfumature infinitamente sottili che ci circondano nel mondo naturale

Fig Pencil and fig charcoal on paper 100 x 70 cms

Fig Pencil and fig charcoal on paper 100 x 70 cms

Detail Queen Anne’s Lace pencil and fig charcoal on paper

Detail Queen Anne’s Lace pencil and fig charcoal on paper

                                  Coastal Palms                                         Pencil on paper 100 x 70 cm

Queen Anne’s Lace Pencil and fig charcoal on paper 99 x 72 cm

Queen Anne’s Lace Pencil and fig charcoal on paper 150 x 110 cm

Detail Palm in the wind Pencil on paper

Palms in the wind Pencil on paper 100 x 70 cm

Previous
Previous

The Garden

Next
Next

Studio Visit